تپسل

نمایش میلیون‌ها تبلیغ ویدئویی در پرمخاطب‌ترین اپلیکیشن‌های ایرانی

تپسل

نمایش میلیون‌ها تبلیغ ویدئویی در پرمخاطب‌ترین اپلیکیشن‌های ایرانی

تپسل
پیوندهای روزانه
شبکه‌های اجتماعی

۵ مطلب در دی ۱۳۹۴ ثبت شده است

تصمیم گیری در مورد چگونگی انتشار اپلیکیشن

در ادامه گام‌های افزایش احتمال موفقیت اپلیکیشن، نوبت به تصمیم‌گیری در مورد چگونگی انتشار اپ می‌رسد. پیش از این، در پست‌های قبلی به تعیین بازار هدف و بررسی تعامل کاربران با اپلیکشن پرداختیم. گام بعدی تعیین نحوه انتشار اپ است و شامل چند نکته کلیدی و مهم است.

اول باید اهداف مالی خود را مشخص کنیم. در حال حاضر در جهان بیش از دو میلیارد گوشی هوشمند وجود دارد و سهم ایران از این تعداد چیزی بالغ بر 30 میلیون کاربر است که بیش از 25 میلیون، کاربر اندروید هستند. در این بین، چه درصدی از بازار علاقه‌مند به استفاده از اپلیکیشن ما است؟ در تولید هر محصول، باید معیارهایی را برای سنجش موفقیت و عملکرد آن مورد توجه قرار داد. یکی از مهمترین شاخص‌های کلیدی عملکرد، شاخص market-fit است. فرض کنید شما ایده اپلیکیشنی را دارید که خود حاضر به خرید و استقاده از آن نیستید، قطعا تولید آن منجر به درآمدزایی نخواهد شد. برای موفقیت، گروهی از مشتریان را باید داشته باشید که محصول شما را بخواهند و آن را خریداری کنند، این همان چیزی است که از آن با عنوان market-fit یاد می‌شود.

Market-fit2

همواره میتوان نبود market-fit را به سادگی حس کرد. مثلاً انتقال دهان به دهان هنوز اتفاق نیفاده است؛ میزان استفاده و درگیر شدن کاربر با اپلیکیشن رشد سریعی ندارد. نظر منتقدان و اخبار در مورد محصول مناسب نیست و فروش قابل توجهی رخ نمی دهد و ... بالعکس، زمانی که مشتریان به سرعت محصولات شما را مورد استفاده قرار می‌دهند و تعامل کاربران زیاد شده و شما مجبور به اضافه کردن سرور می‌شوید، یا کارمندان پشتیبانی و فروش جذب می‌کنید، جایزه‌های مختلف برنده می‌شوید و سرمایه‌گذاران به سراغ شما می‌آیند، زمانی است که market-fit رخ داده است.

در هر اپلیکیشن، یکی از شاخص‌های مهمی که دیدی کلی در مورد وضعیت اپ به ما می‌دهد، ارزش عمر کاربر (LTV) است. اندازه LTV یکی از معیارهای بسیار مهم برای تعیین سودآور بودن اپ است. همچنین این معیار کمک می‌کند تا یک user base برای اپ ایجاد کرده و بهترین مشتریان را پیدا کنیم.

معیار ارزش عمر کاربر یا همان LTV، میزان درآمد یا ضرری است که مشتری در مدت زمانی که از محصول استفاده می‌کند، برای شرکت فراهم می‌کند.

مزایای استفاده از LTV:

  • یافتن بهترین مشتریان:

بنا بر اطلاعات flurry.com، هر کاربر در روز به طور میانگین 2 ساعت و 42 دقیقه از گوشی‌ تلفن همراه خود استفاده میکند که 86 درصد از آن زمان را در اپلیکیشنها صرف می‌کند. ولی همه کاربران سودآور نیستند، و قانون 80-20 اینجا هم صادق است. 20 درصد کاربران، 80 درصد از درآمد را تشکیل می‌دهند.

  • بهینه کردن مصرف بودجه:

بسیاری از توسعه دهندگان سعی دارند تا با کمینه کردن هزینه جذب هر کاربر جدید، استراتژی جذب کاربران جدید را بهینه کنند. اما این روش لزوماً بهترین نتیجه را نمی‌دهد. فرض کنید شما می‌توانید کاربری را بدست آورید که بیش از 10 برابر سایرین در اپ شما خرج کند، ولی برای بدست آوردن آن باید بیشتر هزینه کنید. آیا این کار را انجام نمی دهید؟ LTV کمک می‌کند به جای کمینه کردن هزینه جذب مخاطبان بسیار، بر جذب مخاطبان سودآور تمرکز کنید.

  • بررسی سلامت اپلیکیشن:

یک باور عام و اشتباه وجود دارد مبنی بر این که اگر درآمد اپ درحال رشد است، جای هیچ نگرانی در مورد اپ وجود ندارد. اما گاهی افزایش درآمد به معنای وضعیت خوب اپ نیست. در واقع مادامی که کاربر جدید وجود دارد، درآمد رشد می‌کند، ولی در بین آنها، کاربران وفادار و تکراری کمی هست. لذا اپ دچار حباب درآمدی می‌شود. به جای تمرکز بر روی جذب مخاطب جدید، تمرکز بر روی مخاطب ارزشمند فعلی و طراحی مدلی برای ترغیب کاربر به پرداخت بیشتر مفیدتر خواهد بود.

گام بعدی، انتشار محدود و آزمایشی در بازارهای کوچک است. بهتر است که قبل از انتشار در بازار هدف اصلی در بازارهای کوچکتر ولی واقعی، اپلیکیشن خود را تست کنید. در این بازارها معمولاً هزینه جذب مخاطب جدید کمتر است ولی طول عمر کاربر و در نتیجه درآمد حاصل از وی هم کمتر است.

گام آخر در تصمیم گیری در مورد نحوه انتشار برنامه، تعیین کانالهای جذب کاربر، بودجه و تعیین اهداف مبتنی بر هزینه هاست. در وهله اول هدف‌گذاری بر گرفتن کاربر جدید باید باشد و از طریق کانالهای مختلف مانند پابلیشرهای اپلیکیشن‌ها و تبلیغات در اپهای پر نصب سعی در جذب کاربر جدید، با هزینه مشخص کنید.

پس از آن، تمرکز بر بدست آوردن LTV و تصمیم گیری بر مبنای آن مهم است. در این مرحله، تبلیغات هدفمندتر شده و در شبکه های اجتماعی مثل تلگرام و اینستاگرام و همچنین شبکه‌های تبلیغاتی می‌توان به جذب مخاطب هدف پرداخت.

نمونه‌ای از برنامه‌ریزی در این گام را در شکل زیر مشاهده می‌کنید:


Step 3


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ دی ۹۴ ، ۱۷:۳۷

آنالیز ترند استفاده از بازی‌ها

تعداد نصب به همراه میزان درآمد اطلاعات زیادی را در اختیار قرار می‌دهد، اما اطلاعات مربوط به نحوه استفاده این امکان را فراهم می‌آورد که تصویر کامل‌تری از بازار فراهم شود. اینکه کاربران چگونه با بازی درگیر می‌شوند، به همان میزانی که چه بازی‌هایی بیشترین نصب را دارند، اهمیت دارد. بدون آگاهی از نحوه استفاده، پی‌بردن به روند درگیر کردن کاربران بیشتر به فال‌بینی شبیه است!

در تمامی دستههای اپلیکیشنهای موبایل، نگهداری و حفظ کاربر مسئله‌ای بسیار مهم و حیاتی است. معیار بازگشت روزانه کاربر به اپلیکیشن، بیانگر تعداد کاربرانی است که پس از نصب اپ دوباره به آن مراجعه می‌کنند. در نمودار زیر می‌توان نرخ بازگشت کاربر به اپ در سی روز پس از نصب را به ازای دستههای مختلف بازی‌ها دید.

این نمودار نشان میدهد بیش از نیمی از کاربران حتی برای بار دوم بازی نمی‌کنند و از 40 درصد باقیمانده، حدود نیمی در طول هفته اول از ادامه استفاده از بازی منصرف می‌شوند و همان‌طور که مشخص است، کاربرانی که بیش از 10 روز از یک بازی استفاده کنند، تا انتهای ماه اول هم از آن استفاد خواهند کرد. بنابراین لازم است که بازی در همان مراحل اولیه‌اش بسیار جذاب باشد، کاربر را درگیر کند و برای خود نگه دارد. این مساله برای ژانر بازی‌های خانوادگی از همه پراهمیت‌تر است چرا که در هفته اول بیشترین افت را در نرخ بازگشت روزانه تجربه می‌کنند، این در حالی است که در یکی دو روز اول نرخ بازگشتی شبیبه به بازی‌های هیجان انگیزتر مثل بازی‌های تخته‌ای و کارتی دارند. از میان بازی‌های خانوادگی Township را می‌توان مثال زد که موفقیتش را مرهون گرافیک شگفت‌آوری است که کاربر را مجذوب خود می‌کند. نرخ بازگشت روزانه در آخر ماه اول، بسته به ژانر بین 5 تا 10 درصد است. یک معنای این مشاهده این است که 90 تا 95 درصد از کاربران اگر در ماه اول از بخش فروشگاه بازی استفاده نکنند، هیچ‌گاه از آن استفاده نخواهند کرد، پس بازی نباید تعداد مراحل اولیه ساده زیادی داشته باشد.


Retention-rate-graph


بازی‌های کارتی و تخته‌ای بیشترین نرخ بازگشت کاربر را دارند

همانطور که در نمودار بالا دیده می‌شود، بازی‌های کارتی و تخته‌ای بیشترین نرخ بازگشت را دارند. پس از یک ماه حدود 15 درصد کاربران همچنان بازی می‌کنند. از نمونه‌های موفق این دسته از بازیها در ایران می‌توان به فروت‌کرفت، هشت‌خوان، و فوتکاردیا اشاره کرد. در رده دوم هم بازی های فکری قرار دارند. بازیهایی مثل جدولانه و جدول مدرن، باقلوا و بازی جدید 100 درصد، در این دسته قرار دارند. پس از آن بازیهای استراتژی و اکشن در رده‌های بعدی قرار دارند. البته ذکر این نکته لازم است که کاربران بیشترین هزینه را در بازی‌های آنلاین استراتژیک می‌کنند و پس از آن بازی‌های کارتی و فکری قرار دارند.


TREND ANALYSIS


سورس نمودار: Adjust.com

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ دی ۹۴ ، ۱۲:۲۸


همه روزه محبوبیت اکوسیستم اپلیکیشن‌های موبایل در حال گسترش است. دلیل آن چیست؟! چون همه روز تعداد بیشتری game studio در حال پیدایش هستند. با بیش از 680.000 بازی فعال در اپ استور و گوگل پلی، اشباع شدن بازار می‌تواند رقابت را سخت‌تر کند. بنابراین بازی‌نویسان می‌خواهند بدانند که چه استراتژی‌هایی به آنها در ایجاد و حفظ یک گیم موفق کمک می‌کند.

در مقاله امروز سعی می‌کنیم 5 نکته کلیدی که هر توسعه‌دهنده و پابلیشر باید بداند تا بتواند در رده‌های بالا این بازار رقابت کند، به تفصیل بیان کنیم.

گام اول:

یافتن سریع بازارهای با رشد زیاد مانند ایران


  • نرخ نفوذ گوشی‌های هوشمند در بازارهای نوظهور مثل ایران، کماکان در حال رشد است. این بازارها مثل بازارهای اشباع شده بسیار تشنه ارائه گیم‌های جدید هستند.
  • بسیاری از بازی‌های موجود، رشد قابل توجهی از کاربران بازارهای نوظهور مثل ایران را در حال تجربه کردن، هستند. نمونه آن، clash of kings و king’s empire است.
  • البته مسئله بومی‌سازی و انتخاب مارکت‌های جدید سوال مهم و دشواری است.

راه‌کاری منطقی که به نظر می‌رسد، استفاده از اطلاعات و آمارهاست.

آمار جهانی:

میانگین زمانی که افراد در استورهای گوگل و اپل سپری می‌کنند، از فوریه 2015 ماهانه شاهد 20% رشد بوده است.

در ایران:

کافه بازار که بزرگترین بازار اندروید در ایران می‌باشد، در آخرین آمار خود عدد 23میلیون را به عنوان تعداد نصب کافه بازار در گوشی‌های هوشمند اعلام کرده است. از طرف دیگر مقایسه وضعیت بازی‌ها در 6 ماهه اول امسال با سال گذشته بیانگر این موضوع است که بازی‌های آنلاین استراتژی و کارتی رشد معناداری را شاهد بوده‌اند در حالی از محبوبیت بازی‌های casual و puzzle کاسته شده است.

 first-step-1

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ دی ۹۴ ، ۱۲:۳۲

چرا موبایل مارکتینگ مهم شده است؟

 
آیا تا به حال به تلفن همراه به عنوان رسانه‌ای برای تبلیغات فکر کرده‌اید؟ حتما فکر کرده‌اید. آخر، در جیب هر آدمی یک گوشی تلفن همراه هست. اما از چنین رسانه‌ای چه انتظاری می‌توان داشت؟ تبلیغات در چنین رسانه‌ای چه قالبی دارند؟ چه‌طور می‌شود مثل تبلیغات پیامکی تکراری و آزاردهنده نبود؟ مخاطبان اصلی و فعال این رسانه چه کسانی هستند، و به چه چیزی علاقه دارند؟
 
در تپسل، جواب این سوال‌ها برای ما اهمیت زیادی دارد و برای همین تلاش کردیم پاسخ‌های مستندی برای آن‌ها پیدا کنیم. امروز قصد داریم این پاسخ‌ها را با شما به اشتراک بگذاریم، تا بدانید موبایل مارکتینگ برای کسب و کار شما تا چه اندازه مهم است و چه طور می‌توانید از آن استفاده کنید.
 
در این‌جا به چند نکته کلیدی اشاره می‌کنیم:
 
۱. زمانی که کاربران موبایل در اپ‌ها صرف می‌کنند ده برابر بیشتر از زمانی است که برای وب گردی روی تلفن همراه صرف می‌کنند.
۲. در سال ۲۰۱۵، میانگین زمان مصرف شده برای تماشای محتوای دیجیتال از طریق تلفن همراه در روز ۳ ساعت بوده است که نسبت به سال ۲۰۰۸ ده برابر شده است.
۳. ۷۶ درصد از بازاریابان معتقدند که تلفن همراه نزدیک‌ترین ابزار تبلیغاتی به مخاطب است.
۴. تبلیغات از طریق تلفن همراه می‌تواند بسیار متنوع باشد و حتی با مخاطب در تعامل قرار گیرد.
 
 
 

Tapsell Mobile Marketing 2015


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ دی ۹۴ ، ۱۱:۵۱

این روزها وقتی صبح از خواب بیدار می‌شویم، به محض این که تلویزیون یا هر وسیله ارتباط جمعی دیگر را روشن می‌کنیم، بمباران تبلیغات شروع می‌شود! آگهی‌های بازرگانی که در بین برنامه‌ها‌ی محبوبمان پخش می‌شوند، صدای ناهنجار تبلیغات رادیویی وقتی توی تاکسی نشسته‌ایم و چاره‌ای جز شنیدن آن‌ها نداریم، بیلبوردها که هنگام لذت بردن از فضای سبز کنار اتوبان، مثل پُتک پیام تبلیغاتی را داخل مغز آدم فرو می‌کنند، در و دیوارهای مترو، دستگیره‌های آویز اتوبوس، تراکت‌های زیر برف پاک‌کن ماشین، و بسیاری چیزهای دیگر، محیط اطراف ما را پر کرده‌اند و حتی بی‌توجهی به آن‌ها نمی‌تواند مانع تاثیر ناخودآگاه آنها بر اعصاب ما شود.

تبلیغات در کشور ما ایران، از خلاقیت به نسبت کمی برخوردار است و به همین واسطه، تاثیر مورد انتظار را نمی‌تواند بر جامعه‌ی هدف خود بگذارد. مردم بیشتر از این‌که با دیدن تبلیغات راغب به خرید محصول شوند، از تعداد زیاد و عدم تنوع این همه تبلیغات کلافه هستند.

پس چه کار باید کرد؟ چه کاری می‌توانیم انجام دهیم که نه باعث آزار جامعه شویم و نه تکراری و کسل کننده باشیم؟ چه‌طور می‌شود به جای این‌که خودمان و محصولاتمان را به مخاطب تحمیل کنیم، باعث شویم که به دلخواه خود، ما را انتخاب کند؟

تصمیم گیری در این مورد اگر بر اساس داده‌ها و اطلاعات باشد، قطعا هوشمندانه‌تر است، چرا که می‌توانیم رسانه‌های موثر را بهتر شناسایی کرده و یک راه جدید و خلاقانه برای انتقال پیام خود به مردم انتخاب کنیم.

در شرایط فعلی، اینترنت، موبایل، شبکه‌های اجتماعی، و اپ‌ها بخش قابل توجهی از زندگی همه‌ی انسان‌ها را تشکیل می‌دهند. در این بین، مردم بیشتر از رایانه شخصی با تلفن همراه تعامل دارند. آمارها می‌گویند مشاهده صفحات وب از طریق رایانه شخصی و لپ تاپ سالی ۱۳ درصد کاهش دارد، در حالی که مشاهده این صفحات روی گوشی تلفن همراه سالانه ۳۹ درصد افزایش می یابد. جالب‌تر این‌که مشاهده محتوای دیجیتال روی تلفن همراه از ۱۸ دقیقه در سال ۲۰۰۸ به ۳ ساعت در سال ۲۰۱۵ رسیده است. اما نظر کارشناسان تبلیغات چیست؟ اگر نگاهی به نمودار زیر بیاندازید، متوجه می‌شوید که آینده تبلیغات به گوشی‌های تلفن همراه گره خورده است.

Marketers are convinced about Mobile

آمارها و گرایش بازار نشان از اهمیت فوق‌العاده موبایل مارکتینگ دارد، اما همچنان یک مشکل حل نشده باقی مانده است. مردم از حجم تبلیغات خسته‌‌اند. پیامک‌های تبلیغاتی مردم را کلافه کرده‌ و هر کسی از این مساله صحبت می‌کند که چگونه می‌تواند جلوی این تبلیغات را بگیرد.

تپسل، راه جدیدی را به شما پیشنهاد می‌کند که در آن مخاطبان اجباری برای دیدن تبلیغ ندارند، بلکه خود آن را انتخاب می‌کنند. اگر دوست داشته باشند، تبلیغات را مشاهده کرده و در تعامل با آن قرار می‌گیرند. اگر همه‌ی این‌ موارد همچنان شما را قانع نکرده که این شیوه‌ی تبلیغاتی موثر است، لازم است اعلام کنیم که تپسل به خاطر دیدن تبلیغات به کاربرها جایزه هم می‌دهد!

اندکی هم در مورد چگونگی کارکرد تپسل برای شما توضیح دهیم؛ تپسل تبلیغات را در گوشی‌های تلفن همراه و از طریق اپ‌هایی که هر روزه با آن‌ها سر و کار داریم ارائه می‌کند. به عنوان مثال، اگر کاربری در اپلیکیشن‌های پُرمخاطب مثل خروس جنگی و یا هشت خوان تمایل داشته باشد کاری را انجام دهد که به ازای آن باید پولی پرداخت کند، می‌تواند بخشی از هزینه‌اش را با انتخاب انجام یک تبلیغ پرداخت کند. به عنوان مثال یک ویدئو را از ابتدا تا انتها ببیند، یا یک بازی کوچک تبلیغاتی مثل تبلیغ خمیردندان مریدنت را انجام بدهد. بدین شکل، کاربر با علاقه و به انتخاب خودش تبلیغ را می‌بیند و اگر هم منصرف شد می‌تواند انصراف دهد و تبلیغ را به پایان نبرد. از طرف دیگر، این یک حسن برای تپسل است که تنها به ازای تبلیغ‌های به پایان رسیده از تبلیغ کننده هزینه دریافت می‌کند و بدین شکل تبلیغ‌کننده نیز از این سیستم با رضایت استفاده خواهد کرد.

تپسل امکان پخش و ارائه انواع زیادی از تبلیغات را دارد تا به وسیله آن شما به خلاقانه‌ترین و موثرترین روش تبلیغ کنید (شکل زیر).

Tapsell Solutions

به نظر می‌رسد دیگر وقت آن رسیده که به مخاطب احترام گذاشته و به او حق انتخاب دهیم تا در رسانه‌ای که همیشه در کنار خودش دارد، ما هم بدون کاهش رضایت وی، همراهش باشیم.

پس یک راه جدید را انتخاب کن! تپسل، یه راه جدیده!!!

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ دی ۹۴ ، ۱۶:۵۴