تپسل

نمایش میلیون‌ها تبلیغ ویدئویی در پرمخاطب‌ترین اپلیکیشن‌های ایرانی

تپسل

نمایش میلیون‌ها تبلیغ ویدئویی در پرمخاطب‌ترین اپلیکیشن‌های ایرانی

تپسل
پیوندهای روزانه
شبکه‌های اجتماعی

تپسل چگونه درآمد ناشرین تبلیغات را حساب می‌کند؟

چهارشنبه, ۱۱ اسفند ۱۳۹۵، ۰۵:۴۳ ب.ظ

شبکه‌ی تبلیغاتی تپسل با ساخت کمپین برای تبلیغ‌دهندگان، جریان درآمدی ناشرین و خود را تأمین می‌کند. در این پست نحوه محاسبه‌ی درآمد برای ناشرین توضیح داده شده تا ضمن آشنایی با انواع کمپین‌ها و تاثیرشان در درآمد، مفهوم eCPM (درآمد موثر هزاره) روشن‌تر شود.

کمپین‌های CPCV (Cost Per Completed View): در این کمپین‌ها همین‌که ویدئو به‌صورت کامل توسط کاربر تماشا شود هدف تبلیغ‌دهنده محقق می‌گردد و به ازای هر نمایش کامل ویدئو، مبلغی پرداخت می‌شود که این مبلغ بین ناشر و تپسل تقسیم می‌گردد. ریسک تپسل در این کمپین‌ها کمینه و درآمد ناشرین و تپسل از این دسته از کمپین‌ها بیشتر است، فلذا در ایامی که تعداد کمپین‌های CPCV در تپسل زیاد است، درآمد ناشرین رشد قابل‌توجهی دارد. برای مثال کمپین‌های اخیر همراه اول و ایرعربیا در تپسل در این دسته از تبلیغات جای می‌گرفتند.

کمپین‌های CPC (Cost Per Click): در این کمپین‌ها هدف تبلیغ‌دهنده دریافت ترافیک است و تماشای کامل ویدئو برای او کافی نیست بنابراین مبلغ بیشتری را پرداخت می‌کند اما انتظار خدمات بیشتری دارد. به‌عبارت‌دیگر تبلیغ‌دهنده فقط به ازای هر کلیک بر روی لینک نهایی ویدئو به تپسل پرداخت می‌کند، اما از طرف دیگر تپسل کماکان به ازای هر نمایش کامل ویدئو مقداری به ناشرین پرداخت می‌کند. چون همه‌ی کاربرانی که یک تبلیغ را تماشا می‌کنند بر روی لینک نهایی آن کلیک نخواهند کرد ریسک تپسل در این کمپین‌ها بیشتر از دسته‌ی قبل است. تپسل باید بکوشد بر اساس کسر تعداد کاربرانی که کلیک کرده‌اند نسبت به ‌کل کسانی که ویدئو را به‌صورت کامل تماشا کرده‌اند (این کسر در ادبیات فروش با عنوان CTR بررسی می‌شود) قیمتی مناسب برای نمایش هر ویدئو بیابد که در نتیجه‌ی آن، هم ناشرین از نمایش ویدئو درآمدی کسب کنند و هم تعداد کلیک تبلیغ‌دهنده با قیمت تعهد شده به او محقق گردد. برای مثال ممکن است در یک کمپین CPC با CTR حدودی تپسل که ۱۰ درصد است، از هر ۱۰۰ نمایش کامل ویدئو تنها ۱۰ کلیک صورت بگیرد و تپسل که فقط به ازای این ۱۰ کلیک از تبلیغ‌دهنده دریافتی داشته است باید به همه‌ی ناشرینی که اقدام به نمایش آن ۱۰ ویدئو کرده‌اند درآمد بپردازد. بدیهی است که قیمت نمایش در این حالت نسبت به حالت قبل کمتر است زیرا نمایش ویدئو ارزش مدنظر تبلیغ‌دهنده نبوده است. کمپین اخیر ۹۰۹۰ در تپسل مثالی از کمپین‌های CPC است.

کمپین‌های CPI (Cost Per Install): در کمپین‌های با هدف نصب، تپسل متحمل بیشترین ریسک می‌گردد زیرا تبلیغ‌دهندگان فقط به ازای هر کاربری که پس از تماشای ویدئو، روی لینک نهایی کلیک کرده، اپلیکیشن را نصب و یک‌بار آن را باز کند مبلغی را به تپسل پرداخت خواهند کرد اما مشابه دسته‌ی قبل، تپسل به ازای هر نمایش کامل ویدئو به ناشرین درآمدی پرداخت می‌کند. واضح است که همه‌ی کاربران مسیر مذکور را طی نمی‌کنند و تعدادی از آن‌ها در مسیر این فرآیند ریزش خواهند کرد. تپسل می‌کوشد با استفاده از داده‌های نسبت تعداد کسانی که اپلیکیشن را نصب می‌کنند به کل نمایش‌های کامل ویدئو، قیمتی برای هر نمایش کامل ویدئو محاسبه کند. برای مثال فرض کنیم در یک کمپین نصب ویدئویی، از کل کاربرانی که ویدئو را تماشا کرده‌اند تنها ۹ درصد اقدام به کلیک بر روی بنر نهایی کرده‌اند و از این ۹ درصد، تنها ۱۵ درصد اقدام به نصب اپلیکیشن کرده‌اند یعنی تپسل مجموعاً فقط به ازای ۱ درصد از نمایش‌ها دریافتی دارد و برای ۹۹ درصد بقیه‌ی نمایش‌ها در ازای نمایش ناشرین مبلغی دریافت نمی‌کند و هنر تپسل، مدیریت فرآیندی است که هم این ۹۹ درصد از نمایش‌ها مبلغی کسب کنند و هم سازنده‌ی کمپین به هدف‌گذاری خود در مورد تعداد نصب با قیمت تعهد‌داده‌شده برسد. بدیهی است اپلیکیشنی که سهمی در تحقق ۱ درصدی اهداف تبلیغ‌دهنده داشته است باید درآمد بیشتری نسبت به اپلیکیشنی که هیچ کلیک و نصبی در آن صورت نگرفته داشته باشد. کمپین‌های شیپور، TAP30 و بامیلو از جمله مثال‌های کمپین‌های نصب هستند که بخش زیادی از ظرفیت نمایش تپسل متعلق به آن‌ها است.

حال که با انواع کمپین‌های تپسل آشنا شدیم، سه سؤال اساسی پیش می‌آید:

 تپسل چگونه به تنظیم قیمت در کمپین‌های CPC و CPCV می‌پردازد؟

 تپسل برای این منظور از سیستم eCPM استفاده می‌کند. این سیستم به‌طور خودکار میزان بهینه بودن نمایش تبلیغات در هر اپلیکیشن را اندازه‌گیری می‌کنند. در این سیستم اپلیکیشن‌هایی که با پیاده‌سازی خوب می‌توانند هم تعداد درخواست‌های بیشتری برای نمایش داشته باشند و هم اهداف کلیک و نصب در انتهای تماشای ویدئو در آن‌ها بیشتر محقق می‌شود درآمد بیشتری دارند. در حال حاضر سیستم تپسل پس از هر صد نمایش ویدئو اقدام به محاسبه‌ی درآمد ناشر می‌کند و بر اساس محاسبات مبتنی بر میزان بهینه بودن تبلیغات، قیمت نمایش ویدئوها در ۱۰۰ نمایش بعدی مشخص می‌شود. اگر در آینده تغییری در نحوه‌ی محاسبه‌ی درآمدها رخ بدهد از طریق ایمیل به ناشرین اطلاع‌رسانی خواهد شد.

درآمد ناشر تابعی از چه پارامترهایی است؟

همان‌طور که از توضیحات انواع کمپین‌های تپسل قابل‌برداشت است، درآمد ناشر تابعی از میزان بهینه بودن تبلیغات در اپلیکیشن او است اما نکته‌ی مهم دیگری که نباید از آن غافل شد این است که یک پارامتر مهم در میزان درآمد، توزیع تبلیغات در سه دسته‌ی مذکور است. در هر بازه‌ی زمانی هرچه تعداد کمپین‌های CPCV بیشتر باشد درآمد ناشر لاجرم بیشتر است و در بازه‌هایی که کمپین‌های فعال تپسل متعلق به کمپین‌های CPC و CPI باشند درآمد اپلیکیشن‌هایی که در تحقق اهداف این کمپین‌ها ناموفق هستند افت خواهد داشت. توزیع کمپین‌ها به پارامترهای مختلفی ازجمله فصل تبلیغات بستگی دارد اما ازآنجایی‌که رشد درآمد ناشرین مستقیماً به معنی رشد درآمد تپسل است، تیم فروش تپسل همواره در تلاش است تا تعداد کمپین‌های CPCV را افزایش دهد. از طرف دیگر از ناشرینی که مایل هستند درآمد تبلیغاتی ایشان بیشتر باشد انتظار می‌رود با بررسی مداوم قسمت‌های مختلف اپلیکیشن، راهکارهای متنوعی در پیاده‌سازی تبلیغات را به کار بگیرند تا کاربران بیشتری اقدام به تماشای تبلیغ کنند و از این طریق، احتمال تماشای کامل ویدئو، کلیک و نصب هم افزایش یابد. یک مثال از این موضوع اپلیکیشن Quiz of Kings است. پیاده‌سازی خوب تبلیغات در این اپلیکیشن باعث شده است که درآمد آن نسبت به سایر اپلیکیشن‌هایی که با همان تعداد کاربر فعال از تبلیغات تپسل استفاده می‌کنند به مراتب بیشتر باشد. در همین راستا در روزهای آتی تپسل چند راهکار پیاده‌سازی خلاق جدید به ناشرین معرفی خواهد کرد اما هیچ‌کس به اندازه‌ی توسعه‌دهنده‌ی یک اپلیکیشن نمی‌تواند بهترین ایده برای پیاده‌سازی تبلیغات را شناسایی و پیاده‌سازی کند. پیشنهاد تپسل این است که پس از مطالعه‌ی راهکارهای معرفی‌شده، بار دیگر اپلیکیشن خود را مرور کنید و برای نمایش تبلیغات از ایده‌های جدیدی استفاده کنید؛ گاهی یک تغییر کوچک در پیاده‌سازی می‌تواند درآمد شما از تبلیغات را دو برابر کند.

برای انتخاب شبکه تبلیغاتی چه پارامترهایی مهم هستند؟

با شروع حرکت بازار تبلیغات موبایلی در ایران از چند سال اخیر، این صنعت در حال رشد است و هرروز شبکه‌های جدیدی برای ارائه‌ی خدمات در این حوزه اضافه می‌شوند. در چنین شرایطی سؤال مهمی که ناشرین هنگام انتشار اپلیکیشن باید به آن پاسخ بدهند، پارامترهای انتخاب مناسب‌ترین شبکه و مصداق آن در فضای امروز تبلیغاتی ایران است. در این قسمت به توضیح چند پارامتر می‌پردازیم:

  • تعدد و تنوع تبلیغات: برخی شبکه‌های نوظهور در عرصه‌ی تبلیغات موبایلی، با پیشنهاد قیمت‌های بالا به ازای هر نمایش کامل ویدئو، توجه ناشرین زیادی را به خود جلب می‌کنند. نکته‌ای که اکثریت این ناشرین از آن غافل هستند این است که چه ازنظر تأمین درآمد بیشتر و چه ازنظر رضایت کاربر، مسئله‌ی وجود تنوع و تعدد در کمپین‌های یک شبکه تبلیغاتی به‌اندازه‌ی قیمت تبلیغات مهم است. در مقایسه بین شبکه‌ای که به ازای هر نمایش کامل ویدئو مبلغی کمتر را به ناشرین اعطا می‌کند اما در عوض همواره چندین کمپین فعال در آن وجود دارد و با نمایش تعداد بیشتر تبلیغات همان مقدار درآمد را برای ناشرین فراهم می‌آورد با شبکه‌ای که برای نمایش هر تبلیغ قیمت بالایی پرداخت می‌کند اما تنوع و تعدد تبلیغات آن محدود است، شبکه‌ی اول در بلندمدت سود بیشتری برای ناشرین خواهد داشت؛ زیرا ازیک‌طرف پایداری شبکه اول بیشتر است و فرصت تبلیغاتی اپلیکیشن ناشر را بدون محتوا رها نخواهد کرد و از طرف دیگر، کاربران با تماشای تبلیغ‌های متنوع احساس بهتری نسبت به تبلیغات درون اپلیکیشن خواهند داشت. به طور خلاصه، اگر شبکه‌ی تبلیغاتی به ازای هر تبلیغ ۳۰ تومان می‌پردازد ولی فقط ۲ کمپین فعال دارد، ولی شبکه‌ی تبلیغاتی دیگری به ازای هر نمایش کامل ۱۵  تومان می‌پردازد اما بیش از ۱۰ کمپین فعال دارد انتخاب شبکه‌ی دوم برای ناشرین بهتر خواهد بود.
  • شاخص‌های فنی مثل Fillrate: همان‌طور که پیش‌ازاین در بلاگ توضیح داده شده است، Fillrate شاخص مهمی در انتخاب شبکه تبلیغاتی است. شبکه‌هایی که درخواست‌های ارسالی از سمت ناشر برای نمایش تبلیغ را با تبلیغ‌های تکراری مداوم پاسخ می‌دهند، شبکه‌های مناسبی برای انتخاب نیستند، حتی اگر قیمت نمایش یک تبلیغ در آن‌ها بالا باشد. این شبکه‌ها قدرت رقابت با شبکه‌ای که درصد بالاتری از درخواست‌های نمایش تبلیغ ناشرین را با تبلیغ‌های مناسب پاسخ می‌دهد ندارند. Fillrate متوسط تپسل ۶۰ درصد است، عددی که در بین سایر شبکه‌های تبلیغات ویدئویی درون اپلیکیشن‌های موبایل با اختلاف زیادی در صدر جدول قرار دارد.
  • تحلیل رفتار کاربران و ارائه راهکار برای افزایش درآمد: برخی شبکه‌های تبلیغاتی با سرمایه‌گذاری بر روی تحلیل رفتار کاربران در مواجهه با تبلیغات، به‌طور مداوم ناشرین را با راهکارهای نوینی برای افزایش درآمد تبلیغاتی آشنا می‌کنند و با ارائه‌ی خدمات مشاوره برای نحوه‌ی پیاده‌سازی تبلیغات، امکان بهبود eCPM و دریافت درآمد بیشتر را به ایشان می‌دهند. (در این پست از بلاگ مفهوم eCPM توضیح داده شده است.)
  • پشتیبانی فنی قوی و پاسخگویی سریع: از مهم‌ترین شاخص‌ها برای انتخاب شبکه تبلیغاتی، باید به موضوع پاسخگویی سریع و پشتیبانی فنی اشاره کرد. مجموعه‌هایی که تیم آن‌ها از افرادی تشکیل شده که خود پیش‌ازاین در امر توسعه‌ی اپلیکیشن فعال بوده‌اند و می‌توانند دغدغه‌های فنی و ضوابط نمایش تبلیغات در اپلیکیشن را درک کنند، شبکه‌های بهتری برای انتخاب هستند.
  • پرداخت به‌موقع و جلب اعتماد ناشرین: شبکه‌هایی که در مدت حضور خود در صنعت تبلیغات با پرداخت به‌موقع درآمد ناشرین اعتماد ایشان را جلب و با رعایت نظم حرفه‌ای در ارائه‌ی خدمات، برنامه‌ریزی برای درآمد تبلیغاتی را ممکن کرده‌اند.

نظرات  (۲)

ببخشید من هر چی گشتم نتونستم اینو پیدا کنم که به ازای هر تبلیغ تقریبا چقد در امد نصیب ناشر میشه 
پاسخ:
سلام
در این متن سعی شده است توضیح داده شود که چرا این سوال پاسخ مشخصی برای همه ناشرین ندارد و بستگی به هر اپلیکیشن و مدل پیاده سازی تبلیغات در آن دارد.
توضیحات عالی بود. امیوارم به همین شکل قدرتمند فعالیت تپسل ادامه پیدا کنه. چرا که دلگرمی خوبی توسعه دهنده هاست.
پاسخ:
از لطف و حسن نظر شما به تپسل متشکریم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی