نتایج نظرسنجی توسعهدهندگان ایرانی پیرامون بازاریابی برای اپلیکیشن
در ماه اخیر تپسل طرح نظرسنجی از توسعهدهندگان ایرانی را اجرا کرد که موضوع آن پیرامون انجام فعالیتهای بازاریابی پس از انتشار اپلیکیشن بود. در این پست، به انتشار نتایج مستقیم و تحلیلی این نظرسنجی میپردازیم.
اطلاعات کلی
مجموعا فرمهای نظرسنجی برای ۷۰ اپلیکیشن پر شده است که ۵۴ اپلیکیشن منتشر شدهاند و ۱۶ اپلیکیشن هنوز در هیچ بازاری انتشار عمومی نیافتهاند. از میان این ۷۰ اپلیکیشن، مدل درآمدی ۴۴ اپلیکیشن پرداخت درون برنامهای است، ۲۱ اپلیکیشن رایگان و ۵ اپلیکیشن هم پولی هستند.
فراوانی موضوعی اپلیکیشنها:
نتایج مستقیم
۵۹ شرکتکننده به سوالی که درآمد ماهیانه ایشان را از سیستمهای تبلیغاتی مختلف جویا شده است پاسخ دادهاند که از میان آنها:
- ۱ اپلیکیشن بیش از ۵ میلیون تومان در ماه درآمد تبلیغاتی دارد.
- ۵ اپلیکیشن تا ۵ میلیون تومان در ماه درآمد تبلیغاتی دارند.
- ۱۳ اپلیکیشن تا ۱ میلیون تومان در ماه درآمد تبلیغاتی دارند.
- ۴۰ اپلیکیشن کمتر از ۵۰۰ هزار تومان در ماه درآمد تبلیغاتی دارند.
از میان اپلیکیشنهایی که منتشر شدهاند، برای ۵۸ درصد، پیش از این فعالیت بازاریابی مثل تبلیغات برای جذب کاربر جدید انجام شده است و برای ۴۲ درصد باقیمانده، بعد از انتشار هیچ فعالیتی در زمینهی جذب کاربر جدید انجام نشده است.
۴۴ اپلیکیشن به سوال "فعالیتهای بازاریابی شما در کدام دسته جای میگیرد" پاسخ دادهاند:
پاسخ توسعهدهندگان به سوالی که موثرترین راه تبلیغاتی را از آنها پرسید شرح ذیل است:
توضیح: کسانی که برای تبلیغات موثر به گزینهی Other اشاره کردهاند، راهکار ارسال Push Notification را موثرترین راه برای بازاریابی اپلیکیشن میدانستند.
در مورد مقدار بودجهای که تا کنون برای بازاریابی اپلیکیشنها هزینه شده است پاسخها به شرح زیر هستند:
- برای بازاریابی ۱۰ درصد از اپلیکیشنها بیش از ۵ میلیون تومان هزینه شده است.
- برای بازاریابی ۱۰ درصد از اپلیکیشنها تا ۵ میلیون تومان هزینه شده است.
- برای بازاریابی ۲۱ درصد از اپلیکیشنها تا ۱ میلیون تومان هزینه شده است.
- برای بازاریابی ۱۹ درصد از اپلیکیشنها تا ۵۰۰ هزار تومان هزینه شده است.
- برای بازاریابی ۴۰ درصد از اپلیکیشنها کمتر از ۱۰۰ هزار تومان هزینه شده است.
وقتی در مورد رضایت از نتایج فعالیتهای بازاریابی از توسعهدهندگان سوال شد، ۶۷ درصد آنها اعلام نارضایتی کردند و تنها ۳۳ درصد ایشان از نتایج تبلیغات راضی بودند. عمدهی ایشان علت نارضایتی خود را کم اثر بودن تبلیغات بیان کردند. فراوانی سایر علل نارضایتی در تصویر زیر مشخص شده است:
علیرغم اینکه فقط ۵۸ درصد از توسعهدهندگان پیش از این به فعالیتهای بازاریابی پرداختهاند، ۸۰ درصد از شرکتکنندگان اعلام کردند که قصد دارند در آینده به فعالیتهای بازاریابی برای اپلیکیشن خود بپردازند. ایشان در مورد مقدار هزینهی تبلیغاتی که قصد دارند به صورت ماهیانه خرج کنند پاسخهای ذیل را دادند:
- توسعهدهندگان ۶ اپلیکیشن قصد دارند به صورت ماهیانه بیش از ۵ میلیون تومان برای تبلیغات هزینه کنند.
- توسعهدهندگان ۴ اپلیکیشن قصد دارند به صورت ماهیانه تا ۵ میلیون تومان برای تبلیغات هزینه کنند.
- توسعهدهندگان ۱۳ اپلیکیشن قصد دارند به صورت ماهیانه تا ۱ میلیون تومان برای تبلیغات هزینه کنند.
- توسعهدهندگان ۱۵ اپلیکیشن قصد دارند به صورت ماهیانه تا ۵۰۰ هزار تومان برای تبلیغات هزینه کنند.
- توسعهدهندگان ۳۱ اپلیکیشن قصد دارند به صورت ماهیانه کمتر از ۱۰۰ هزار تومان برای تبلیغات هزینه کنند.
نتایج تحلیلی
علاوه بر نتایج مستقیم و آماری فوق، تحلیل پاسخها پرده از نتایج جالبی برمیدارد. در ادامه به چهار مورد از این تحلیلها و نتایج میپردازیم:
اول: کسانی که مقدار خیلی زیاد و یا مقدار خیلی کمی برای بازاریابی هزینه کرده بودند، از فعالیتهای بازاریابی ناراضی بودند. به دنبال این هستیم که مقدار هزینهی متعارف بازاریابی که منجر به بیشترین رضایت برای توسعهدهندگان شده است را بیابیم، به همین دلیل بهتر است دقیقتر به پاسخها نگاهی بیندازیم:
- هیچکدام از اپلیکیشنهایی که تا ۵ میلیون تومان و بیشتر از آن برای بازاریابی هزینه کردهاند از فعالیتهای بازاریابی خود احساس رضایت نمیکنند. همهی کسانی که بیش از ۵ میلیون تومان به بازاریابی اختصاص دادهاند علت عدم رضایت خود را کماثر بودن تبلیغات توصیف کردهاند. علت این مساله میتواند این باشد که تخصیص بودجهی فراوان به بازاریابی انتظارات را از آن بیش از حد بالا میبرد. ۶۷ درصد از کسانی که بین ۱ تا ۵ میلیون تومان برای تبلیغات خرج کردهاند، علت عدم رضایت را قیمت بالای تبلیغات و ۳۳ درصد علت را کم اثر بودن تبلیغات توصیف کردند.
- اکثریت قریب به اتفاق کسانی که کمتر از ۱۰۰ هزار تومان به فعالیتهای بازاریابی اختصاص دادهاند از نتایج تبلیغات ناراضی بودهاند. بیش از ۷۰ درصد از کسانی که کمتر از ۱۰۰ هزار تومان هزینه کردهاند و از نتایج راضی بودهاند، از تبلیغات کمپینهای شبکههای اجتماعی استفاده کردهاند. به عبارت دیگر، آمار و ارقام این نظرسنجی بیان میکند که اگر بودجهی کمی برای تبلیغات صرف کنید نتایج مطلوبی دریافت نخواهید کرد، اما اگر بودجهی کافی ندارید بهترین راه برای تبلیغات با بودجهی کم، استفاده از کمپینهای شبکههای اجتماعی است.
- بیشترین رضایت در بین بین همهی دستهها، متعلق به کسانی بود که هزینهی بازاریابی آنها تا ۱ میلیون تومان گزارش شده است. در واقع ۷۱ درصد از آنها از فعالیتهای بازاریابی خود اعلام رضایت کردند و این عدد در بین سایر دستههای بودجهبندی بیسابقه است.
با بررسی گزارههای فوق، به نظر میرسد برای کسب بیشترین رضایت از فعالیتهای بازاریابی بهتر است بودجهی میانهای به این امر اختصاص بیابد که در حوزهی تبلیغات اپلیکیشن در تابستان سال ۹۵، این بودجهی میانه حدود یک میلیون تومان است.
دوم: برخلاف اینکه فقط ۱۵ درصد از توسعهدهندگان از تبلیغات ویدئویی استفاده کردهاند، بیش از ۴۰ درصد از آنها تبلیغات ویدئویی را موثرترین راه برای تبلیغات میدانند؛ از طرف دیگر با اینکه ۳۴ درصد توسعهدهندگان از تبلیغات بنری برای جذب کاربر جدید استفاده کردهاند، تنها ۱۷ درصد آنها معتقدند تبلیغات بنری راهکار موثری برای جذب کاربر جدید است.
سوم: ۵۰ درصد از کسانی که هنوز اپلیکیشن خود را منتشر نکردهاند میخواهند در آینده بیش از ماهی ۱ میلیون تومان را به فعالیتهای بازاریابی برای اپلیکیشن اختصاص بدهند.
چهارم: حدود ۹۰ درصد از کسانی که پیش از این برای فعالیتهای بازاریابی هزینه نکردهاند، قصد دارند در آینده به این امر بودجه تخصیص بدهند و اکثریت آنها رقم این بودجه را بیش از ۱۰۰ هزار تومان در ماه اعلام کردهاند.