تپسل

نمایش میلیون‌ها تبلیغ ویدئویی در پرمخاطب‌ترین اپلیکیشن‌های ایرانی

تپسل

نمایش میلیون‌ها تبلیغ ویدئویی در پرمخاطب‌ترین اپلیکیشن‌های ایرانی

تپسل
پیوندهای روزانه
شبکه‌های اجتماعی

درحالی‌که آمارهای مارکت‌های خارج‌ازکشور خبر از رشد ۲۵۰ درصدی (!) تعداد نصب‌ها در ماه پایانی سال و ماه اول سال جدید میلادی می‌دهند، تعطیلات نوروز برای توسعه‌دهندگان ایرانی یک فرصت طلایی به‌حساب می‌آیند. افزایش قیمت ناگهانی گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و سایر لوازم دیجیتال در روزهای پایانی سال، خبر از افزایش تقاضای بازار برای آن‌ها می‌دهد. عده‌ی زیادی از مردم سال جدید را با گوشی هوشمند جدیدی که عیدی گرفته‌اند آغاز می‌کنند. درست است که داشتن یک گوشی هوشمند جدید شرط لازم برای خوشحال شدن یک کاربر است، اما شرط کافی نصب اپلیکیشن‌های جذاب روی آن است. از خودتان بپرسید این تعداد بالا از کاربرانی که چنین عیدی شگفت‌انگیزی گرفته‌اند چرا با مراجعه به اپ استورها باید اپلیکیشن شما را نصب کنند؟ پاسخ شما یحتمل به یکی از سه جواب زیر محدود می‌شود و ازقضا هرکدام از این جواب‌ها یکی دیگر از دلایل اهمیت تعطیلات نوروز برای اپلیکیشن شماست و یکی از استراتژی‌های شما را تعیین می‌کند:

کاربر مذکور، پیش‌ازاین هم کاربر شما بوده است: توسعه‌دهندگان باتجربه و موفق به‌خوبی می‌دانند که چگونه از فرصت طلایی ابتدای سال استفاده کنند پس مطمئن باشید دوران پررقابتی در پیش دارید، اگر خیلی سریع یک استراتژی بی‌کم‌وکاست برای تعطیلات نوروز تهیه نکنید، مطمئن باشید رقبای شما این کار را می‌کنند و شما در مدت‌زمان کوتاهی کاربرانتان را از دست می‌دهید. به‌عبارت‌دیگر، استفاده نکردن از تعطیلات نوروز، فقط به معنای از دست دادن فرصت جذب کاربران جدید نیست، بلکه روی دیگر این سکه، از دست دادن کاربران قدیمی و ارزشمند است.

تعطیلات طولانی هستند و شرایط لازم برای گشتن به دنبال یک اتفاق هیجان‌انگیز مهیاست: تقریباً همه‌ی مردم روزهای شروع سال جدید را به گذراندن زمان درجایی غیر از محل کار و تحصیل اختصاص می‌دهند و این یعنی آن‌ها منتظر پیشنهادهای جدید برای بازی و تفریح و سرگرمی هستند. زمان آزاد زیاد برای کسی که گوشی تلفن همراه دارد، یعنی وجود پتانسیل برای اپلیکیشن شما!

یک نفر اپلیکیشن شما را به کاربر جدید معرفی می‌کند: فرهنگ عید نوروز ایرانیان را ملزم به ملاقات عده‌ی زیادی از فامیل و آشنایان در چند روز فشرده می‌کند. صرف‌نظر از افراد میان‌سال که این مدت را به صحبت با یکدیگر می‌پردازند، اکثر نوجوانان و جوانان با گوشی‌های هوشمند خود مشغول هستند. اگر اپلیکیشن شما توانسته باشد نظر یکی از افراد جمع را جلب کند، عید دیدنی و گذراندن زمان کسل‌کننده‌ی آن بهترین وقت برای آدم‌هاست که اپ‌های موردعلاقه‌شان را به هم معرفی کنند و آن‌ها را با هم به اشتراک بگذارند. تمام سعی‌تان را بکنید که بازی شما، پیشتاز رقابت‌های رکوردی جوانان فامیل با هم باشد!

اما این‌ها تنها دلایل اهمیت تعطیلات نیستند. افزایش خرید آنلاین از طریق موبایل برای سال نو و تهیه‌ی هدیه و عیدی برای افراد خانواده و دوستان، جمع‌کردن عیدی‌ها و خرج کردن فزاینده‌ی نوجوانان در بازی‌ها، نیاز به اپلیکیشن‌های مربوط به سفر و ... بخش دیگری از دلایل رشد چشم‌گیر وضعیت اپلیکیشن‌ها در ابتدای سال هستند. اگر قانع شده‌اید که باید تعطیلات را جدی بگیرید، بهترین زمان برای این تغییر همین امروز است. اگر زودتر از فصل خانه‌تکانی و وقتی هنوز حال و هوای عید برای کاربرانتان به وجود نیامده است اپلیکیشنتان را تغییر می‌دادید فرصت تأثیرگذاری خود را از بین برده بودید، از طرفی اگر ظرف همین یکی دو هفته تغییرات موردنظرتان را ندهید شانس استفاده از تعطیلات را از دست می‌دهید چرا که کافه بازار در آخرین خبر خود اعلام کرده است که پنل کاربری توسعه‌دهندگان از روز 27 اسفند الی 6 فروردین تقریباً مسدود است و از میان درخواست‌های تغییراتی که توسعه‌دهندگان به کافه بازار می‌دهند، تنها آن تعدادی اعمال خواهند شد که تا پیش از پایان 19 اسفند به دست این اپ‌استور برسند. برای خواندن دقیق این خبر می‌توانید به وبلاگ کافه بازار مراجعه نمایید.

راهکارهای متفاوتی برای آپدیت مطابق با سال نو وجود دارد که در ادامه مطلب به برخی از آنها پرداخته ایم.

و اما چند راهکار:

۱- بوی عیدی، بوی توپ، بوی کاغذ رنگی: همه‌ی مردم ایران نوروز و بهار را جشن می‌گیرند. اگر می‌خواهید اپلیکیشن شما بتواند در این ایام همراه کاربرانتان باشد، باید حال و هوای عید را در آن منعکس کنید. ایجاد یک تم جدید منعکس‌کننده‌ی نوروز، تغییر آیکون برنامه‌تان و طراحی آیکونی با المان‌های عید و هفت‌سین، اضافه کردن یک شخصیت جدید نوروزی به اپلیکیشنتان، تعریف مرحله‌های جدید در بازی که ربطی به این ایام داشته باشند، فروش accessory ها و استیکرهای نوروزی در فروشگاه اپلیکیشنتان و ... اولین مراحل شروع تغییرات هستند. در مرحله‌ی بعد، همه‌ی این تغییرات را در صفحه‌ی اپلیکیشنتان در اپ‌استور مورد نظر انتشار دهید. اسکرین‌شات‌هایی که از اپلیکیشن منتشر می‌کنید و یا ویدئوی demo که در برخی اپ‌استورها قرار داده می‌شود، می‌توانند به خوبی نمایشگر تغییرات اخیر شما باشند.

۲- ASO مهم است: App Store Optimization یکی از کلیدی‌ترین کارهایی است که باید انجام دهید. هر اپ‌استوری بسته به سیاست‌های کاری خودش، عنوان، کلمات کلیدی و توضیحاتی از شما می‌خواهد که از طریق آن‌ها بتواند بهترین نتیجه‌ی جست‌وجو را در اختیار کاربرانش قرار بدهد. برای مثال، اگر کافه بازار از توسعه‌دهندگان عنوان و توضیحات دریافت می‌کند، حتماً سری به این دو بخش بزنید؛ سعی کنید آن‌ها را به نحوی تغییر دهید که هجوم کاربران و تعداد بالای جست‌وجوهای آن‌ها در ایام تعطیلات، بتواند برای اپلیکیشن شما هم سودمند باشد. از کلمات به‌روز در جامعه مثل عید نوروز، بهار، خانه‌تکانی، چهارشنبه‌سوری، عید دیدنی، هفت‌سین، سیزده‌بدر و ... استفاده کنید و مقصد جست‌وجوی کاربران باشید.

۳- به مدت سیزده روز دست‌ودل‌باز باشید: مردم در این ایام منتظر خبرهای خوب هستند، منتظر شنیدن خبر تخفیف، خرید مجانی و عیدی گرفتن؛ بنابراین آن‌ها را ناامید نکنید و مطمئن باشید عیدی از یک جیب می‌رود و از جیب دیگر (گاهی حتی بیشتر از مقدار اولیه) برمی‌گردد! به مشتری‌هایتان عیدی بدهید و منتظر رشد چشم‌گیر درآمدتان باشید. اگر اپلیکیشن شما فروشی است، قیمت خرید آن را در این بازه کمتر کنید تا در رقابت سخت این ایام، مردم شما را انتخاب کنند (حتی شاید با یک بررسی ساده متوجه شوید که حجم بالای نصب در این ایام، ارزشش را دارد که اپلیکیشنتان برای مدت محدودی مجانی دانلود شود و از این طریق با تبلیغ دهان‌به‌دهان، سود موردنظرتان را بکنید.) اگر پرداخت درون برنامه‌ای دارید، قیمت‌ها را کاهش دهید. در فروشگاه اپلیکیشنتان تخفیف‌های خلاقانه قرار دهید، جنس‌ها را با شعار یکی بخر، دوتا ببر به مشتری‌ها بدهید و حتی برخی از آن‌ها را مجانی در اختیار کاربران قرار بدهید. اگر از سیستم دیوار تبلیغات (تبلیغ غیرمستقیم) تپسل استفاده می‌کنید به کاربر اجازه بدهید با مقدار شیتیل کمتری بتواند تجهیزات موردنظرش را خریداری نماید، اگر از تبلیغ مستقیم استفاده می‌کنید و قبلاً به ازای انجام یک تبلیغ، یک الماس یا سکه یا سنگ یا ... به کاربر می‌دادید، در ایام تعطیلات دو تا از آن را بدهید.

۴- یک کاربر جدید می‌ارزد: اگر عزم خودتان را جزم کرده‌اید که نقل نوجوانان و جوانان در مجالس عید دیدنی باشید، انگیزه‌اش را در کاربرانتان ایجاد کنید. مهم‌ترین بخش برنده شدن در رقابت تعطیلات، ایجاد انگیزه برای کاربران است و هیچ انگیزه‌ای بهتر از پول نیست. به ازای دعوت هر کاربر جدید در این ایام، به کاربران قدیمی‌تان جایزه‌های ارزشمند بدهید. با این کار با یک تیر دو نشان زده‌اید، هم آن‌ها را با بازی خود درگیر می‌کنید تا از جایزه‌ی ویژه‌شان استفاده کنند، هم یک کاربر جدید و یک منبع درآمدی جدید کسب می‌کنید.

۵- یا صفحه‌ی اول، یا اصلاً هیچ جا: تمام سعی خودتان را بکنید که در تازه‌ها و صفحه اولی‌های اپ‌استورها قرار بگیرید. سیاست‌های اپ‌استورها در این مورد متفاوت است اما تقریباً همه‌ی آن‌ها به نرخ رشد rate و تعداد ستاره‌های کاربران توجه می‌کنند. با اطلاع از قوانین اپ‌استور موردنظرتان، کاربران را متقاعد کنید که دیده شوید.

۶- کاربران قدیمی را دو دستی نگه دارید: اهمیت یک notification به‌موقع و تأثیرگذار بر هیچ‌کس پوشیده نیست. هرکدام از تغییرات بالا می‌توانند یک خبر خوب برای کاربرانتان باشند، با طراحی یک برنامه‌ی خلاقانه آن‌ها را به کاربرانتان معرفی کنید، عید را به آن‌ها تبریک بگویید و در تعطیلات کنارشان باشید. اخطار: ارسال بی‌موقع و بی‌برنامه‌ی notification می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد. مراقب تبدیل فرصت به تهدید باشید.

۷- برای تبلیغ، هیچ زمانی بهتر از تعطیلات نیست: در این روزها مردم از همیشه بیشتر با موبایل خود درگیر هستند و از همیشه بیشتر سراغ نصب یک بازی یا اپلیکیشن جدید می‌روند، آن‌ها تشنه‌ی تبلیغات هستند و شما اگر موارد بالا را انجام داده باشید، از همیشه آماده‌ترید تا لذت کاربرانتان را از تعطیلات دوچندان کنید، پس این را به مردم اعلام کنید. اگر هنوز در مورد اهمیت تبلیغات در این ایام قانع نشده‌اید شاید دانستن این نکته به شما کمک کند که CTR تبلیغات در ایام تعطیلات کریسمس برای بازی‌های خارجی، بین 11 تا 33 درصد افزایش داشته است. بودجه‌ی تبلیغاتی خود را تعیین و مهیا کنید و از همین امروز به فکر یک کمپین تبلیغاتی درست‌وحسابی باشید. کمپین خود را هدفمند طراحی کنید و تبلیغاتتان را درجایی نمایش دهید که می‌دانید مشتریان بالقوه‌ی شما آنجا هستند، اگر قرار است یک اپلیکیشن را تبلیغ کنید، جایی بهتر از یک اپلیکیشن دیگر برای نمایش تبلیغ شما نیست. تپسل، با همکاری با پرمخاطب‌ترین اپلیکیشن‌های ایرانی و بیش از 4 میلیون کاربر، می‌تواند محل مناسبی برای شروع تبلیغات اپلیکیشن شما باشد.


منابع:

http://home.tapjoy.com

http://revmobmobileadnetwork.com

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۲/۱۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی