CTR و راههای افزایش آن در ویدئوهای تبلیغاتی
فوتبالیستی را تصور کنید که در یک ضدّ حملهی سریع، با تعداد زیادی دریبل و حرکات نمایشی توانسته است وارد هجده قدم بشود و لحظهی رؤیایی برایش اتفاق افتاده است. حالا فقط او مانده و یک دروازه بان، بدون هیچ مدافع و بازیکن دیگری. این وضعیت دقیقاً مشابه تبلیغ کننده ایست که با انتخاب درست بستر تبلیغاتی و به کارگیری جدیدترین روشها، مخاطب را مجاب کرده است که تبلیغش را ببیند. تا لحظهی زدن گل، چند حرکت مهم دیگر باقی ست، چند حرکت که میتواند تمام زحمات و هزینهها را به بار بنشاند یا آنها را از بین ببرد.
یکی از شاخصهایی که در دنیای تبلیغات امروز برای اندازه گیری میزان تأثیر یک تبلیغ به کار میگیرند شاخص CTR (Click-Through Rate) است. این شاخص، تعداد کلیکها (بعد از تماشای تبلیغ برای استفاده از محصول و یا دانلود اپلیکیشن و ...) را نسبت به تعداد کل تبلیغات ارائه شده به مخاطبان اندازهگیری میکند. امروزه در میان انواع تبلیغات، ویدئوها دارای بیشترین CTR هستند1. شاخص CTR تعداد گلهایی را که شما توانستهاید در موقعیت تک به تک با دروازه بان بزنید، نسبت به تمام تلاشهایتان برای زدن گل میشمارد. در این یادداشت میخواهیم دو راه خیلی سادهی افزایش CTR برای تبلیغات ویدئویی درون اپلیکیشن های موبایل را با شما مرور کنیم، در واقع میخواهیم به شما کمک کنیم تا آن چند حرکت مهم آخر را درستتر انجام دهید و گلتان به ثمر بنشیند.
مطابق آمارها، آن دسته از تبلیغات ویدئویی که میتوانند از تصویر و نوشته کمال بهره را ببرند و کمترین استفاده را از صدا و المانهای صوتی بکنند، تا 70 درصد CTR بیشتری داشتهاند2. به عبارت دیگر، اکثریت کاربران موبایل، گوشی تلفن همراهشان را در حالت بیصدا قرار میدهند و ترجیح میدهند ویدئوها را بدون نیاز به شنیدن صدا تماشا کنند.
دومین راه افزایش CTR تبلیغ شما، نشان دادن یک دستگاه موبایل در تبلیغتان است! این کار میتواند CTR شما را تا 38 درصد افزایش دهد2. این یعنی با انجام همین یک ترفند ساده شما میتوانید مخاطبان بیشتری را قانع کنید که پس از تماشای تبلیغتان، از محصول شما استفاده کنند.
آمارهای بسترهای تبلیغات هوشمند داخل کشور، مانند تپسل3 هم این مساله را تأیید میکنند. نکتهی جالب در این بررسی این است که میانگین CTR برای تبلیغهای ویدئویی تپسل هم اکنون حدود شش و نیم برابر میزان آن در دنیاست. این مساله میتواند به علت نوپایی تبلیغات ویدئویی در ایران و در نتیجه استقبال بی نظیر کاربران ایرانی از آن باشد. در این میان، تبلیغ بازی هشت خوان با 19 درصد، بیشترین CTR را در میان همهی تبلیغات تپسل دارد. با دقت کوچکی مشخص میشود که این تبلیغ از راه کار اول استفاده کرده است، یعنی با استفادهی حداکثری از المانهای تصویری، جذابیت لازم را برای مخاطب ایجاد کرده و حتی بدون صدا هم میتوان از آن لذت برد. مثال دیگر تبلیغ تلوبیون است که با دارا بودن CTR 15 درصدی، یکی از صدرنشینها در تپسل است. تلوبیون با نشان دادن دستگاه موبایل در تبلیغش و هم چنین استفاده از نوشتار و بی نیاز کردن کاربر از شنیدن صدا، توانسته از این راهکار بهره مند شود.
نکتهای که نباید از آن غافل شد این است که این نکات، تنها برای اثربخشی بیشتر هستند و هم چنان، خلاقیت در ساخت ویدئو، در کنار کیفیت و جذابیت آن، بازیگران اصلی موفقیت یک تبلیغ هستند.
خب! دیگر وقتش است، تغییرات سادهی کوچک را بدهید و گلتان را بزنید، این شما و این هم دروازه!
http://www.businessinsider.com/digital-video-advertising-performance-and-growth-trends-2014-8
https://vungle.com/blog/2015/12/02/10-stats-to-keep-in-mind-when-creating-a-mobile-video-ad